1/11/15

FALORDIETAS


FLOR BEROYA

Bi eba una begata un pai con dos fillos; o mayor se’n fue de soldado, e se’n fue t’America, do estié muitismas añadas. Cuan torné, o suyo pai eba muerto, e lo suyo chirmán desfrutaba d’os diners. Cuan dentré en a suya casa, se trobé á lo suyo chirmán baxando por as escaleras.

-No me conoxes? –li pregunté.

-Pos no, no sé qui yes.

 

Allora se dié á conoxer, e lo suyo chirmán li dizié que se’n fuese á la cuadra, e que i se trobarba un badul, que yera l’ereu que li eba dixato lo suyo pai, e continé lo suyo camín sin fer-li más causo.

Se’n fue ta la cuadra, e se trobé-ie un badul asabelo de biello.

-Ta qué me puede serbir iste badul biello?, lo itaré ta lo fogaril, e á lo menos me calentaré.

 

Lo se lebé en os güembros enta una borda albandonata, pillé un astral e prenzipié á esmicazar-lo, e de un secreto que n’eba cayé un papel. Lo pillé, e bide que yera la escritura d’una gran cantidá que li eban que bosar á lo suyo pai. La cobré, e se fize rico.

 

Un diya que iba por a carrera se’n trobé con una muller que yera plorando, li pregunté qué li pasaba, e li respulié que lo suyo mariu yera asabelo de dolento, e que no eba con qué curar-lo, e antimás lo quereban engarcholar por no poder bosar uns diners que debeba.

-No s’alticame. No engarcholarán á lo suyo mariu, yo bosaré lo que deben e mercaré as medezinas ta curar-lo.

 

E asinas lo fize. Pero l’ombre se murié por a malotía, li bosé a fuesa e toz os gastos, e tanto se gasté, que gasté tot l’ereu, quedando-se probe atra begata.

-E agora qué feré? No n’he qué minchar. Me’n iré á la ziudá e me pondré de criau.

 

Asinas lo fize, e dentré á serbir en o castiello d’o rei. Se porté tan bien, que lo rei, en poquet tiempo lo fize o suyo ombre de confitanza.

Continará …

Beroya: hermosa

Pai: padre

Badul: baúl

Fogaril: hogar

Astral: hacha

Esmicazar-lo: hacerlo pedazos

Carrera: calle

Engarcholar: encarcelar

Fuesa: fosa, nicho

S’alticame: se preocupe

L’ereu: la herencia

 

 

1 comentario: