23/2/20

FALORDIETAS


L’ALICA E LO ESPARBEL
En a branca d’un viello caxico descansaba una alica fembra de uellata trista e cor trencato. A suya pena yera tan gran e funda que no quereba ni volar. Bels diyas i yera sin minchar e sin parlar.
Un esparvel masto que la vide, se posé chuto á era e li pregunté qué li pasaba.
-Qué te pasa pues, beroya alica, que no quiers saper cosa d’o mundo?
-I so asabelo de mal… Quiero fer una familia e no’n trobo de parella que me quiera de verdá.
-E por qué no me azeutas á yo? –pregunté lo esparvel. Yo quererba estar o tuyo compañero.
-Tú?... e cómo me cusirarbas?
-Bueno, pos para cuenta en as alas tan pinchas que n’he! Por no fablar d’as mías patas, zereñas como ganchos de fierro, e las mías unglas punchutas e bien esmolatas. Con eras puedo cazar tot lo que quiera. Si me quiers como parella, enxamás te mancará cosa. Lo zaguero que fize, fue cazar un bucardo.
-Un bucardo?... Pero si ye un animal muito gran! –dizié asombrata l’alica.
-Pos sí, asinas ye. Ye gran e pesa muitismo, pero yo puedo con ixo e más. Si t’achuntas con yo, cazaré ta tú.

L’alica yera embelecata e se convenzié de que ixe valién e zereño esparvel yera la parella perfeuta. Se casoron ixe mesmo diya, e ixa nuei, l’alica li demandé que cumplise a suya promesa.
-Te remero que me diziés que poderbas cazar un bucardo, ves-te-ne á por un!

Lo esparvel levanté o vuelo e se’n fue durante unas oras. Cuan torné, trayeba entre as suyas zarpas un chiquet zorz. L’alica die un trango ta zaga xorrontata.
-Pero qué ye isto!, diziés que me trayerbas un bucardo, e aparixes con un chiquet zorz!

Lo esparvel respulié;
-De totas as aus d’o ziel, tú yes a reina. Solo me quedaba que mentir ta conseguir que te casases con yo. Ye verdá, no so capaz de cazar bucardos, pero si t’ese recontato a verdá, enxamás aberbas parato cuenta en yo.

L’alica se quedé esconortata, e replequé que muitos son dispuestos á lo que siga con tal de conseguir os suyos obchetivos.

L’alica: el águila
Esparvel: milano
Branca: rama recia
Caxico: quejigo/roble
Cor: corazón
Masto: macho
Beroya: hermosa
Cusirarbas: cuidarías
Esmolatas: afiladas
Mancará: faltará
Bucardo: cabra montesa
Embelecata: fascinada
Zarpas: garras
Zorz: ratón
Trango: paso
Xorrontata: asustada
Aus: aves
Esconortata: desconsolada

No hay comentarios:

Publicar un comentario