22/4/12

FALORDIETAS



EQUINOZIO

Anque lo equinozio de primabera estié o pasato 20 de marzo, no me ha bagato escribir “isto” antis. Asinas que lo fo agora, anque siga cuasi un mes dimpués.

Equinozio biene d’o latín aequinoctĭum que sinifica “nuei igual”, ye dizir, que dura lo mesmo lo diya e la nuei. Bi ha dos equinozios, o de primabera e lo d’agüerro. Ista añada será o diya 22 de setiembre lo equinozio d’agüerro. Os equinozios pueden “cayer” en o diya 20 u 21 de marzo u en o 21 u 22 de setiembre.

Tota ista esplicazión biene ta esplicar o fenomeno de San Benito de Orante que dié a conoxer Ricardo Mur, e que yo bo á fer-lo en aragonés. Por zierto, yo so ateo, pero iste fenomeno be dillá d’a relichión.

Orante ye un lucar que ye á mitá de camín entre Chaca e Samianigo. Iste lucar ha una armita que se debanta en a punta d’o Zerristón (967 metros d’altaria), San Benito. Ye curioso que ye chustamen en a “divisoria” d’auguas entre lo ríu Aragón e lo Gálligo, tan curioso, que lo tellato de meya armita aboca ta un ríu e l’atra mitá ta l’atro. E la mesma armita ye la buega o muga de tres terminos: Orante, Nabasa e Bescansa.

Pero ye la rilazión d’ista armita con o sol lo que la fa espezial. Solo bi ha que zinco santuarios benedictinos en istas montañas, si los situgas en un mapa e fas dos linias que pasen por Orante se forma una X;

- San Benito d’Orante en o zentro d’a X.

- San Benito d’Erata, armita feita a 2005 metros d’altaria (NE), punta dreita d’o cobalto d’a X.

- Santa María de Ballarán, encomienda benedictina, güé una armita que pertenexe a San Chulián de Basa (SE), en a punta cucha d’o cobaxo d’a X.

- San Salbador de Leyre, monesterio benedictino (NW), en a punta cucha d’o cobalto d’a X.

- San Chuan d’a Peña, monesterio d’orichen benedictino (SW), en a punta cucha d’o cobaxo d’a X.

Continará …

Ha bagato: dado tiempo, tenido tiempo o ganas

A nuei: la noche

Bi ha: hay

L’agüerro:el otoño

Dillá: más allá

Aboca: vierte

A buega: el límite

A dreita: la derecha

A cucha: la izquierda

Güé: hoy

O cobalto: la parte de arriba

O cobaxo: la parte de abajo

5 comentarios:

  1. Ahora que ya hay un poco de confianza, te diré algo Pol...no puedes empezar a explicar esta historia y acabar diciendo..."continará", y quedarte tan ancho. No se puede!! Porque ahora sí que me he quedado con ganas de saber más!

    De esos cinco santuarios sólo he estado en San Juan de la Peña. De Orante he oído hablar. Sé que por allí es un lugar "machico". Y sé que las chens do lucar hacen hogueras y ritos paganos en nueis mágicas como la de San Juan. Lo de la cruz no lo había oído y su relación con el sol, tampoco.
    Por otra parte, yo que también me considero atea, no creo que la orden benedictina ni cualquier otra orden religiosa inventase ni fuese capaz de levantar ninguna ermita ni edificio en algún punto importante de la geografía. Esos lugares donde se sitúan ahora esas ermitas seguramente debían ser conocidos por los pueblos anteriores; debían ser lugares sagrados donde había una alta concentración energética o zonas de una fuerte actividad telúrica. Para las poblaciones paganas anteriores al cristianismo eran lugares venerables, y con la llegada de la religión se aprovecharon esos lugares para levantar sus edificios y aprovechar el "tirón" que ya tenían en los aldeanos de la zona. Es como el Camino de Santiago, que dicen que es el camino de las estrellas, pero que también recorre una linea de puntos de mucha concentración de energía interna de la tierra.

    También es muy posible que esta teoría (que no es mía, por supuesto...en algún libro la habré leído) esté totalmente equivocada. Pero a mí me "cuadra" mucho más, la verdad.

    Releyendo lo que he escrito da la sensación de que se me ido la pinza...jejeje, pero no es así.
    En cualquier caso, tengo ganas de saber más.

    Un beso

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  2. Buenassssssssssss, as falordietas bi ha que dixar-las sin rematar, asinas, a persona que ascuita u leye se queda con ganas de sentir-la, aspera con angluzia ixe final, se creya la machia d'o cuentacuentos e se ponen as primeras piedretas ta, por exemplo, un ninón se afizione a la leutura. Tamién se puede pensar que ye por putear, allá cada cual, je, je.
    As armitas e ilesias, romanicas más que más, se han feito denzima de puestos machicos, se notan ixas "fuerzas" no cuantificables (que me dizié una begata un físico mientres li amostraba una ilesia romanica).
    Bi ha muito ta fablar sobre iste tema, pero con José Miguel lo emos muito esclatero, ye un "reciclaje".
    Bss

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    1. Soi una muller de güen pensar, en cheneral, e no se me bi ha pasato por lo tozuelo que lo fésez feito por putear...jejeje, so que como güen cuentacuentos ta mantener la machia e lo misterio d'a falordieta, o tamién ta afizionar-me a la leutura ta una ninona (anque isto no ye menester).

      E sí, iste tema ye muito intresán ta fablar durante oras e oras, e diyas e nueis.
      Ye muito difízil escribir bella cosa en a fabla aragonesa e bi ha dos parolas que no comprendo e si tu pots traduzir-me-las:
      -Angluzia, que por o contesto puede significar emoción, ganas, deseo, e per alguna chen...hasta desesperación
      -E esclatero, que ni por el contexto ni por nada.

      Beroya lingua l'aragonés. Muitas gràcies!

      Saludos a José Miguel(?)e besos!

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  3. Muito bien!, cada begata escribes millor, lugo me ferás a competenzia e abré que dixar d'escribir.
    Angluzioso; ambicioso, codicioso, avaricioso, ...
    Esclatero; claro, visible.
    José Miguel ye lo mesache que fa un d'os blogs "Pirineos, montañas y hombres" que me fan goyo, ye con lo que me'n bo ta lo mon.
    Bsts

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    1. Pues ya puedes dormir bien tranquilo porque lo que es competencia, competencia...yo no voy a ser candidata, te lo aseguro! Para escribir esas cuatro líneas estuve rompiéndome lo tozuelo durante un buen rato. Si tuviera que escribir un blog en aragonés...ufff...creo que te pediría ayuda...jejeje...

      Besosssss

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